Meer over Zeker Vertrouwenspersonen
Zeker Vertrouwenspersonen zorgt er voor dat werknemers zich op het werk veilig voelen waardoor iedereen in goede sfeer en gemotiveerd kan werken waardoor het de productiviteit ten goede komt. Ondernemers en werknemers kunnen kiezen uit een groot aanbod van professionele, betrouwbare en gecertificeerde en geregistreerde vertrouwenspersonen.
Zeker Vertrouwenspersonen:
- Biedt U een vertrouwenspersoon stand-by
- draagt bij aan een veilig werkklimaat
- pakt pestgedrag, discriminatie, seksuele intimidatie en agressie serieus op
- kan de werksfeer verbeteren
- zorgt dat uw medewerkers gemotiveerd blijven werken en de productiviteit verhoogt
- helpt u voldoen aan uw wettelijke verplichting
Waarom een vertrouwenspersoon * ?
In elke organisatie krijgen medewerkers te maken met ongewenste omgangsvormen en kwesties m.b.t. integriteit zowel van collega’s als van leidinggevenden. Werkgevers hebben op basis van art. 7:611 Burgerlijk Wetboek en art.3.2 Arbowet de wettelijke plicht een veilige werkomgeving te bieden aan werknemers.
Daarnaast zegt het Huis van de Klokkenluiders dat een organisatie met meer dan 50 werknemers een meldregeling moet hebben en een meldpunt integriteit. Het aanstellen van eenvertrouwenspersoon is voor een werkgever een mogelijkheid om invulling te geven aan allewettelijke verplichtingen.
Wat doet een vertrouwenspersoon *?
Het oogmerk van het werk van de vertrouwenspersoon is bij te dragen aan een veilige en integere werkomgeving waarin werknemers optimaal kunnen functioneren en zich veilig voelen om het beste van zichzelf te geven voor de organisatie.
De vertrouwenspersoon richt zich erop melders van ongewenst gedrag en integriteit te ondersteunen en te helpen bij het de-escaleren, het beëindigen van het als ongewenst ervaren gedrag en het stopzetten van de integriteitschending klein of groot.
Opvang, begeleiding en het meedenken over de oplossing zijn daarbij het doel. De vertrouwenspersoon begeleidt de medewerker bij elke stap die de medewerker wil zetten in een organisatie, van niets doen tot een klachtenprocedure en alles wat daar tussen ligt. De melder blijft te allen tijde zelf verantwoordelijk voor de keuzes die er gemaakt worden voor het oplossen van de casus. De melder houdt dus de regie!
Indien gewenst verleent de vertrouwenspersoon na het oplossen van de casus nog enige tijd nazorg.
*) Bron: LVV
Bekijk deze video voor een korte uitleg voor uw personeel (gemaakt in samenwerking met LVV) zeker animatie.m4v